free palestine

FREE PALESTINE

Wednesday, May 16, 2012

Khutbah Thariq bin Ziyad : Realiti atau Fantasi



Bismillahirrahmanirrahim..Entri kali ini agak ilmiah sedikit. Selamat membaca.

Gerakan futuhat (pembukaan kota-kota) oleh tentera Muslimin suatu ketika dahulu didasari atas seruan "Al-Amru bil Makruf,wa An-Nahyu anil Munkar". Masakan seruan ini tidak menjadi penyebab utama kuasa-kuasa besar dunia akhirnya jatuh keatas tangan yg mengimani Al-Quran dan As-Sunnah. Maka tetap benar dan melangkaui zaman firman Allah dalam Surah Ar-Rum  ayat 1-5.yang diterjemah;

1.Alif Lam Mim
2.Bangsa Romawi telah dikalahkan
3.di negeri terdekat dan mereka setelah kekalahannya akan menang
4. dalam beberapa tahun lagi. Bagi Allah lah urusan sebelum dan setelah (mereka menang). Dan pada hari (kemenangan bangsa Romawi) itu bergembiralah orang-orang beriman.
5. Kerana pertolongan Allah. Dia menolong siapa yang dia kehendaki. Dia Maha perkasa, Maha Penyayang.

Juga penegasan atas sabda baginda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wa Sallam bahawasanya satu ketika bangsa Rom akan dikoyakkan oleh Allah seperti mana yg mereka perlaku kan kepada risalah utusan baginda Rasul kepada mereka.

Arakian, 93hijrah yg lampau,ketumbukan tentera Islam dibawah pimpinan kesatria hamba berjiwa panglima Thariq bin Ziyad berjaya memecahkan tembok keegoan Musyrikin Romawi berbangsa Ghotic di kota Andalusia. Namun,terdapat beberapa perbincangan disebalik kesahihan khutbah(pidato) yg dituturkan oleh panglima Thariq bin Ziyad sebelum pertempuran jihad kaum muslimin. Mari kita soroti apa yg menjadi butir percanggahan dalam kalangan sejarawan. Jom....

Dari Kitab 'Ala Marafiu Al-Adab Al-Andalusi (Dr.Syafiq Abd Razak Abu Sa'dah): Thn.3 Lughah Banat 2010/2011,

Kebanyakan para pembahas ketika membicarakan soal pembukaan Andalus oleh kaum Muslimin,terhenti pada khutbah Thariq B Ziyad yang padanya ada pro dan kontra dalam menyokong atau menolak akan kesahihan khutbah ini. Penafian mereka didirikan dengan beberapa sebab tertentu sama ada faktor dalaman atau luaran.

Faktor luaran dari 3 aspek berikut (Khatib;Thariq B Ziyad,Tentera,Sumber Khutbah)

1.Adapun Thariq B Ziyad aslinya berbangsa Barbar, memeluk Islam dan dibawah jagaan Musa b Nusair,ketika mana beliau diperintahkan untuk memimpin tentera Islam,beliau hanya sempat belajar bhs arab tidak lebih dari 5tahun dan kemampuan beliau berbahasa arab diragui kerana baru shj memeluk Islam tidak lebih dari 5tahun. Sedangkan khutbah tersebut didalam bhs arab. 

(barbar disini bermaksud penduduk asal Maghrib atau Morocco,barbar juga boleh diertikan dgn sifat atau perangai sesuatu kaum cth mcm,berkelakuan spt barbar Mongol ...)

2.Tentera Islam ketika itu kebanyakan org2 Barbar,menjadikan tidak munasabah sekiranya khutbah itu didlm bhs arab.

3.Sumber sejarah zaman terawal Islam tidak menunjukkan sbrg bukti kewujudan khutbah ini,kecuali hanya didapati pada zaman terkemudian,yang ada hanya sedikit transkipsi teks dari Thariq B Ziyad oleh Abd Malik B Habib(238H) Ibn Khalkan (608-681).

(transkipsi teks khutbah hanya ditemui pd era abbasi,sdgkan khutbah tersebut dibaca pd era umawi,dan kbykn yg temui atau bincangkan oleh gol orientalis-haddastani an ustazina al-andunisi)

Faktor Dalaman:

1.Makna dan kandungan khutbah tidak menepati ciri2 ruh Islamiyah bilamana Thariq B Ziyad menaikkan semangat jihad tentera Muslimin dgn soal ghanimah(harta rampasan perang).Bagaimana mungkin Thariq mengutamakan harta dunia dari matlamat yg lebih utama iaitu syahid.

2. Terdapat didalam khutbah penggunaan kalimah 'Yunani' yg merujuk pada Al-Quth(bgsa gothic) atau Ar-rum dan kalimah al-'Urban yg digantikan dgn Barbar. 

(istilah2 tersebut Yunani,Al-Urban(jamak bagi arab).hny diguna pakai pd zaman2 terkemudian)

3.Pada khutbah tersebut tidak menunjukkan ciri2 gaya bahasa pd era Umawi,akan tetapi lebih bercirikan era Abbasi seperti sajak,badi'.dll.

Bagi mereka yg berpendapat bhw khutbah tersebut dibacakan oleh Thariq dengan hujah2 berikut:

1.Tidak ada bukti menunjukkan jangka masa antara keislaman Thariq dan arahan memimpin tentera Islam sekitar 5tahun. Adapun Thariq berasal barbar,manakala ayahnya bernama Ziyad dan datuknya Abdullah berketurunan arab.

2.Tidak menjadi masalah sekiranya khutbah tersebut didlm bhs arab,krn apabila tentera barbar mereka memeluk islam dan mempelajari bhs arab,serta tidak ada halangan jua sekiranya khutbah tersebut didlm bhs arab kemudian ditejemah dlm bhs barbar spt mana yg dilakukan oleh baginda Rasul sms m'hntar utusan ke Parsi,Rom,Mesir.

3.Tidak menjadi hairan sekiranya sumber sejarah awal Islam tidak menceritakan soal khutbah ini kerana sumber sejarah Andalus pada kurun ke-3 awal hijrah dlm,bhs,sejarah dan pemikiran dikatakan tidak smpi ke kita dan telah hilang.

4.Tidak menjadi aib utk menaikkan smgt tentera Islam dgn soal harta rampasan perang krn juga trdpt dlm Surah Al-Anfal,adapun aib skiranya mengutamakan ghanimah dari pujian pd Allah,sedangkan khutbah telah didahului dgn pujian pd Allah.

5.Penggunan kalimah Yunani,dari al-quth atau ar-rum demi memelihara keindahan sajak khutbah.

6.Penggunaan istilah al-'urban dari barbar membuktikan kesempurnaan ilmu,adapun majoriti tentera muslim ketika itu adalah Barbar.jadinya ditukar barbar-urban bagi memelihara tentera barbar bicara tentera Muslimin,sesiapa pun yg berbhs arab dikira arab.

Tambahan:
1. Dalam khutbah menunjukkan unsur berbaur ugutan spt ; didepan ada musuh,dibelakang ada lautan,kemana kalian akan lari,sedangkan,pemimpin perang Islam tidak akan menggunakan kekerasan utk menaikkan smgt tentera muslimin.

2.Diceritakan Thariq telah membakar armada perang sedangkan armada tersebut dipinjam dari Julian (pengusa Sabtah) dan harga nya mahal.

-jadinya,kewujudan nya masih dipersoalkan dan menjadi misteri Andalusia sehingga ke hari ini,nk tahu kesahihannya kena lah tanya pepasir dilautan Selat Gibraltar..:)...Wallahu Taala A'lam...Sekian.

-Sejarah adalah vitamin energi luar biasa buat para pencintanya- Wa Ma Taufiqi Illa Billah.

Bumi Andalus cukup menjadi kekesalan yg amat atas kehilangannya dari tangan umat Islam,Masakan bumi yg didiami hampir 800tahun oleh umat Islam suatu ketika dahulu,hilang lenyap di bawa ombak samudera. Ironinya,penduduk kota Spain ketika ini majoriti berdarah keturunan Muslim.Namun muslim tinggal muslim pd keturunan,hilang punca pada anak jati dan kebanggaan.

Untukmu Thariq Bin Ziyad;
"Thariq, kan ku khabarkan pd generasi muslimku akan keperwiraanmu,
 Namun pertahan ku pd tanah jajah mu xkan ku mampu,
Hanya Alhambra mu megah berdiri menunggu,
Pengunjung Muslim saudaramu membawa Al-Fatihah perindu,
Bunga Nailofar yg menyeri taman tasikmu,
Mekar bersahaja tanpa pewangi yang menyeru,
Jiwa untuk bangkit maju,
Kerana tiada gagah pembangkit soldadu,
Mereka bukan perwiramu, 
Namun aku tahu,mekar namamu satu ketika dahulu,
Benar-benar menjarah kalbu agar terus menghidu  jalan syahid  Tuhanmu....
Abbasiyah.17 Mei 2012.Ma'rifatCinta.

..Antara Andalus dan Istanbul cita2 saya adalah untuk ke Andalus. why?until today,never knows the reason..with my wholeheartedly..only a feeling and instinct....^_^..Wassalamualaikum.Warahmatullahi.Wabarakatuh.

No comments:

Post a Comment